Home > Uncategorized > Irefutabilitatea futurologiei.

Irefutabilitatea futurologiei.

Se spune că gramatica limbii Române este una dintre cele mai grele din lume. Așa o fi. Poate că ăsta este și motivul pentru care ne putem exprima atât de plastic. Cu siguranță că Eminescu ar fi fost doar un poet bun, nu genial, dacă s-ar fi născut în Bulgaria sau Ungaria.
Numai că odată cu trecerea timpului și diminuarea importanței școlarizării în ochii tinerelor generații manelizate și interesate doar de gadgeturi și Internet, au apărut, pe lângă jargonul și stâlcirile inerente, și anumite denaturări ale sensului unor cuvinte ori expresii, sau chiar fraze din care anumite cuvinte lipsesc în totalitate dar pe care emitenții le înțeleg că fiind exprimate corect. Probabil că ușurarea exprimării este motivul pentru care s-a ajuns la așa ceva.
Din punctul asta de vedere, sunt convins că avem un viitor luminos. Sau după cum se spune, viitorul sună bine. Într-un interviu acordat Pagina de media, Cristian Tudor Popescu, a fost întrebat cum crede domnia sa că ar fi înțeles lumea actuală un cetățean Român, care trăind în urmă cu 100 de ani ar fi teleportat direct în 2012, în mijlocul Bucureștiului – cu siguranță n-am denaturat sensul întrebării realizatorului, chiar dacă n-am citat exact unele cuvinte. Înainte de a răspunde, CTP a dorit să facă precizarea că o asemenea persoană, teleportată direct din trecut în lumea noastră, în primul rând nu ar înțelege limbajul. Chiar dacă ar fi la rândul său vorbitor de limbă Română. Atât de mult s-a schimbat limba. Iar eu sunt convins că se va schimba și mai mult, fiind valabil scenariul descris mai sus și în varianta în care noi ne-am putea teleporta în viitor. Nu cred că am înțelege prea multe din ce ar vorbi Românii anului 2112. Nu mă refer aici doar la necunoașterea termenilor tehnici sau a eventualelor cuvinte nou introduse, ci la mutilarea limbii, fenomen care se dezvoltă în timp.
Exemplele în sensul ăsta sunt atât de numeroase încât ar fi posibilă scrierea unei cărți de peste 100 de pagini pe tema asta. Aș vrea să mă opresc totuși asupra a trei exemple, peste care dau zilnic și care mă scot din minți:
1) Prepoziția pe și folosirea lui care la acuzativ.
2) Diseară în loc de deseară.
3) Formula de adresare la persoana 3-a plural urmată de prenume.
Lucrul pe care-l consider totuși groaznic în ce privește cele trei exemple, este faptul că nu le întâlnesc doar pe stradă, ci îndeosebi la televizor. De fapt cred că toate trei au fost lansate și promovate la televizor.
Ar mai fi totuși și un al 4-lea exemplu, dar pe care nu-l întâlnesc atât de des încât să-l consider exagerat de deranjant. Și anume folosirea lui decât în loc de doar. -Am băut decât zece beri. Din punctul meu de vedere, strict subiectiv, doresc să-l menționez și atât. Chiar dacă, după cum reiese din reacțiile altor oameni, pare că și ăsta e destul de enervant. Sper însă să nu ajung să simt pe propria piele cât de enervant este. Sunt mulțumit cu tortura primelor trei exemple.
Unul din primii oameni care în mod public a ucis prepoziția pe și care l-a promovat pe care la acuzativ, a fost Primul Ministru Tăriceanu. -Întâlnirea care am avut-o. -Ședința care am prezidat-o. -Limba Română care n-o cunosc. De fiecare dată când avea ocazia, Adrian Păunescu (Dumnezeu să-l ierte!) îl corecta aproape tremurând de nervi pe Premier. Parcă presimțea săracul că așa o să rămână…
Despre diseară nici nu mai are sens să vorbesc. Sunt televiziuni de știri care au promo-uri în care apare scris pe ecran cu litere cât China, Diseară la [numele emisiunii]… De altfel, este încă la modă caterinca făcută pe seama Moldovenilor, dar când vine vorba de deseară, Bucureștenii renunță la folosirea variantei corecte, de parcă au fost toți molipsiți de Andreea Marin cu diseară al ei din Șoldovia.
Dacă e să aleg totuși premiantul întru paralizie mintală, atunci optez pentru exemplul nr. 3). Când aud pe cineva spunându-i spre exemplu lui Gigi Becali -Domnu’ Gigi!, mă constip instantaneu. Oare cât de proști pot fi oamenii care combină formula de politețe Domnule, urmată de prenume în loc de numele de familie? -Domnu’ Cătălin. -Doamna Mădălina. -Domnu’ Dan. (tuz gâtu mă-ti!)
După cum ne-am obișnuit deja, există de mult timp, ba chiar este împământenită adânc în subconștient formula de adresare Sefu’, pe care o folosesc majoritatea cetățenilor Români de etnie diversă atunci când se adresează unui Polițist sau unui oficial de orice fel, ori unui necunoscut dar care are o statură socială vizibil superioară. Mă aștept să aud în curând -Domnu’ sefu’. Nu m-ar mira deloc.
Eu însă am altă idee, pe care doresc să o inițiez și să o promovez pe această cale. Propun introducerea formulei de adresare -Domnule coaie! Dacă tot nu știm which is which iar scurtarea frazelor it’s a must, măcar să fie țigăneală completă. Adică de ce să ne mai împotmolim în politețuri sau familiarisme? Haideți să le combinăm că să iasă ceva tipic Românesc – o ciorbă!

Categories: Uncategorized
  1. 3 March 2012 at 14:34

    Ai atins unul dintre subiectele drag mie….Insa, in cazul meu,clasamentul este diferit: “decat” (care se foloseste cu negatie )in loc de “doar”(care se foloseste in cazul afirmatiei) ocupa CLAR, prima pozitie.
    Nici nu mai stiu de cate ori am corectat pe cei din jurul meu si culmea, majoritatea masteranzi:)
    Ma apuca si groaza si depresia!!
    Pup si…ca de obicei, imi place ce si cum ai scris!

  2. 3 March 2012 at 17:40

    Multumesc pentru apreciere.
    In legatura cu decat/doar, deocamdata sunt multumit ca nu-s masteranzi multi prin jurul meu.:)
    Am vrut neaparat sa deschid subiectul asta pentru ca, avand apucaturi mitocanesti, imi place sa injur corect gramatical si n-as vrea sa se extinda arealul denaturarii limbii Romane si asupra vocabularului folosit de mine cu precadere.:)
    Si totusi apropo de masteranzii aflati in eroare, ei nu se simt ridicol atunci cand ii corectezi? Adica erori de genul decat/doar sunt penibile pentru un om care macar formal are un intelect mare, si ar trebui sa-i faca sa se simta inimaginabil de prost in momentul in care cineva le arata greseala. Au mers cumva pe ideea ticului?

  3. 4 March 2012 at 20:17

    Ai mei m-au invatat de cand eram mica, ca respectul fata de cineva nu este aratat nicidecum prin “domnia cuiva”.Deci, nu domnesc pe nimeni ,discut la persoana a 3-a fara a pronunta nume sau ma tutuiesc cu toata lumea cu care-mi permit.Nu ne-a domnit nimeni,iar gradele de pe umeri nu vreau sa le vad la toata lumea asa ca prefer cum spui tu “d-le coaie”:)))))
    Cat despre constipatia ta,e cam naspa,ca ai nevoie de laxative cam des.
    Vorba ce ma enerveaza la culme pe mine este: “da-mi vaza dupa masa” ,in loc de “da-mi vaza de pe masa”.De obicei in Bucuresti o auzi la orice pas.

  4. 4 March 2012 at 22:43

    Da, e groaznic si exemplul cu dupa/de pe. Dar cu existenta astuia macar m-am obisnuit, fiindca-i prezent in exprimare inca de dinainte de 89'. Probabil ca o sa ma obisnuiesc si cu celelalte exemple peste vreo cativa ani.:(( Constipat sau nu…:)

  5. 5 March 2012 at 7:52

    Ai atins unul dintre subiectele *dragi mie….gresisem tocmai eu:)
    Si ca sa-ti raspund legat de simtirile masteranzilor atunci cand ii corectez..sincer, nu cred ca au nicio apasare.

  6. 5 March 2012 at 9:55

    Pai in cazul asta e bine. Ar fi fost si pacat sa se simta prosti…pardon, prost*. :))

  7. 8 May 2012 at 19:41

    Sunt de acord cu tot ce ai zis tu.. Am doar o intrebare: de ce ai ales poza aia? 😐 Prima parte a articolului am citit-o cu un ochi pe imagine, de frica sa nu iasa creatura de acolo :-s Creepy.

    • qatalin
      8 May 2012 at 19:52

      😀 Bine ai venit Mada! Io-s Catalin – incantat de cunostinta. Am pus poza cu fiinta aceea fotogenica (fiinta, pentru ca nu stiu daca e mascul sau femela), pentru ca m-am gandit ca asemenea creaturi se incadreaza perfect in randul celor pe care i-am descris in articol. Daca unii pretind ca au macar 8 clase, dar sunt atat de certati cu gramatica limbii Romane, eu prefer sa-i vad aratand in felul ala. 😀
      Ma bucur ca m-ai vizitat. Don’t be a stranger! 😉

      • 8 May 2012 at 19:57

        I won’t, imi place blogul tau 🙂 O sa mai revin, cu siguranta :

        • qatalin
          8 May 2012 at 20:03

          Ma bucur sa aud asta Mada. O sa te vizitez si eu ASAP. 😉

  8. 8 May 2012 at 19:46

    de acord cu cele expuse! Ma bucura faptul ca se mai scrie despre asta, fiindca lumea prea este plina de abjectii si ineptii. Toate cele bune

    • qatalin
      8 May 2012 at 19:55

      Salut ratzone. Multumesc pentru apreciere! 🙂 Eu n-am mai putut sa ma abtin, pentru ca in perioada in care am scris articolul asta, ii tot dadeau astia la TV cu ‘Domnu+prenume’, de mi se facuse rau…

      • 8 May 2012 at 19:57

        te cred, te cred! Cu Tv-ul nu mai pot nici eu, am si un post : Televiziunea tampeste, daca vrei sa citesti parerea mea. Eu m-am tot abtinut, dar trebuie sa “urlu”…

        • qatalin
          8 May 2012 at 20:02

          Abia astept, dar later tonight. Tre’ sa-mi misc hoitul cu niste treburi prin oras momentan. Mai tarziu o sa trag cu ochiul prin blogul tau si al lui Mada. New visitors! yummy!! 😀

        • 8 May 2012 at 20:06

          dat fiind faptul ca ai spirit de observatie, astept cu nerabdare o parere oficiala:)

  1. No trackbacks yet.

What's on your mind?

