Home > Politică. > S-a înroşit Montana.

S-a înroşit Montana.

Kenny Bania - SeinfeldNu Hannah… ;), cu toate că şi Miley Cyrus se înroşeşte de 12 ori pe an, însă nu de ruşine. Bine…nici Montana noastră nu s-a înroşit de ruşine, cu toate că ar avea motive destule, ci de la atâta spam, făcut cu o agresivitate nemaiîntâlnită pe meleagurile noastre.
Că e vorba doar de interese financiare uriaşe, în care nu contează nici grija pentru oameni, dar mai ales pentru natură, m-am convins din secunda unu. Totuşi nu încetează să mă uimească energia cu care românii continuă să creadă în cauze false, inventate de cei care-şi văd de propriile interese. Ai crede că după 23 de ani de business acoperit de politică, oamenii sunt mai circumspecţi când vine vorba de astfel de momeli bine ţintite, însă iată că pofta cu care mulţi muşcă fără să adulmece, întrece până şi aşteptările unui sceptic by default, cum sunt eu.
Ştiu că în ultimele două săptămâni s-au scris întregi biblioteci în legătură cu subiectul Roşia Montană. Cel puţin în spaţiul virtual, cred că au trebuit cumpărate noi servere, pentru a stoca enormul volum de maculatură digitală, slobozită în eter de către cei care fac involuntar jocurile altora. S-au spus păreri peste păreri, s-au deschis vechi animozităţi, sau după caz, s-au creeat unele noi, tensiunea a atins cote alarmante, iar într-un final s-a ajuns şi la protestul în stradă, atunci când rânzele erau pe cale să explodeze în incinta corpurilor care le găzduiesc. Şi dacă tot suntem o naţie care a inventat expresia grămada cere vârf, pe care o ştiu încă din copilărie, m-am gândit că n-o crăpa vreun server dacă apăs pe butonul publish al acestui articol de pe umilul, semiobscurul şi necunoscutul meu blog. Aşa că, here’s my two cents

Brace yourselvesDin câte am înţeles, militantismul celor care se opun cu o vehemenţă fără precedent, are la bază interesele celor din acea zonă, la care se adăugă şi grija nemărginită pe care într-un mod subit o poartă mediului înconjurător. Ceea ce mă miră în acest caz, nu este răscolirea ecologismului pe care mulţi şi l-au descoperit brusc, de parcă au fost subiecţii unei epifanii, ci mă uluieşte dezinteresul faţă de cei pe care clamează că-i protejează. Şi spun asta pentru că până acum singurii care n-au protestat împotriva proiectului Roşia Montană, sunt fix cei care s-ar presupune că-s cei mai interesaţi în această speţă – cetăţenii din Roşia Montană şi/sau judeţul Alba. Cu alte cuvinte, de ce încearcă atât de mulţi…revoluţionari de Facebook să-i salveze pe cei din Roşia Montană, dacă ei nu-şi doresc asta?! 😆
E ca şi cum ai încerca să-i spui unei femei de 45 de ani, proaspăt divorţată şi cu un copil acasă, care încearcă să-şi regăsească tinereţea pierdută şi nurii puşi la naftalină, că n-are sens să aibă o relaţie cu Johnny Depp care o curtează asiduu, pentru că oricum o s-o părăsească după 4-5 ani şi n-o să obţină juma’ din averea lui, ci doar vreo 2-3 milioane de $. Sau ca şi cum ai încerca să-l convingi pe un tip de 45 de ani (hai să păstrăm aceeaşi vârstă, pentru a exemplifica mai bine contextul :P), care locuieşte cu părinţii şi care n-a mai văzut pizdă de la vârsta de 28 de ani, când a surprins-o pe verişoara lui dezbrăcându-se în dormitorul la a cărui uşă a uitat să bată, că n-are sens să răspundă afirmativ avansurilor pe care i le face Scarlet Johansson, pentru că oricum se va folosi de el doar din punct de vedere sexual, după care-l va părăsi în maxim 4-5 ani (din nou, păstrăm proporţiile), aruncându-l în stradă cu doar 2-3 milioane de $… 😉
Just watering the hippies-Who the fuck cares?!..ar răspunde ambii subiecţi. -Voi fi folosit de una dintre cele mai râvnite vedete din lume, voi trăi în lux o perioadă, voi avea parte de alintări, dezmierdări, sex şi atenţie, aşa cum nu mi s-a mai întâmplat vreodată, după care voi rămâne şi cu bani mai mulţi decât aş fi putut să sper în viaţa asta. Cam aşa mi se pare că se întâmplă şi la Roşia Montană. Vin unii cu enorm de mulţi bani, care au de gând să investească într-o zonă extrem de bogată în aur, plus o groază de alte metale rare, care au de gând să creeze şi locuri de muncă, plus ceva infrastructură pe plan local, care plătesc şi o redevenţă statului român şi care vor pleca după ce sug tot din pământ, lăsând oamenii din zona respectivă mult mai potenţi din punct de vedere financiar, decât cum i-au găsit când au venit.
Şi atunci s-ar putea pune întrebarea, de ce sar de cur în sus atât de mulţi oameni din restul ţării, care n-au nicio legătură cu acea zonă şi acea investiţie? Păi răspunsul mi se pare cât se poate de logic – manipularea!
Maia Morgenstern - Salvati Rosia Montana ADExistă două grupuri de interese, foarte bine delimitate în toată povestea asta. Cei care vor să se dea drumu’ la conducta de para-ndărăt, cât timp sunt ei la putere, respectiv guvernul Ponta, pe de o parte…şi cei care vor să rămână închisă conducta de para-ndărăt până când ajung ei la putere, respectiv toţi cei care nu-s acum la butoane. Interesele sunt atât de mari şi se ajunge atât de sus, încât întârzierea proiectului are tangenţă cu ciclul electoral aflat în curs de desfăşurare. În urmă cu trei ani, când au fost semnate, parafate şi obţinute toate avizele pentru mediu şi tot ce ţine de începerea lucrărilor, erau la putere PDL-iştii, sub tutela lui Băsescu. Momentan, când totul e pregătit şi lucrările stau să înceapă în mod oficial, nu mai sunt la putere ăi de erau atunci. Aşa că lupta lor acerbă nu este dată pentru interesul cetăţeanului şi grija faţă de mediu. Îi doare fix în cur pe ei de aşa ceva. Pe ei îi interesează cine ia şpaga finală. Şpăgi au fost date în multe zone până acum, însă nu şi cea finală – cea care consfinţeşte începerea de facto a întregului proiect. Şi când spun că şpăgi au fost date, nu mă refer doar la politicieni, ci şi la trusturi de presă scrisă şi online. Mulţi tac chitic (cei plătiţi de RMGC), sau după caz, îşi rup cămaşa de pe ei (cei care se opun RMGC), încercând să obţină ceea ce şi-au propus.
Maia Morgenstern - Rosia Montana ADIar la mijloc se află, din păcate, cetăţeanul credul…manipulatul. Cel care crede că el poate schimba ceva. Cel care crede că natura şi mediul înconjurător sunt de fapt miza principală. Cel care crede că 500 de link-uri share-uite pe Facebook şi zdrăngănitul din pet-uri pe stradă, ajută la ceva.
Maia Morgenstern - Rosia Montana ADMaia Morgenstern - Rosia Montana ADKeep protestingN-am nimic împotriva manifestaţiilor publice. Nu cred în puterea lor, însă n-am nimic împotriva folosirii lor. De ce nu cred în eficienţa lor? Păi… 7.4 milioane de voturi n-au contat mai mult decât voinţa lui Merkel şi a lui Obama, iar mai nou, după ce Turcia a fost în prag de război civil, Guvernul de la Ankara este încă în funcţie, iar acel parc pentru care ieşiseră în stradă sute de mii de turci, tot va fi dărâmat… Ah!, să nu uităm şi de Brazilia. Era o perioadă în care se umpluse Facebook-ul de ilustrate cu îndemnuri de genul –You go Brasil! Show the world how it’s done!, în urma ieşirii în stradă a peste un milion de brazilieni, care n-au reuşit să schimbe absolut nimic. Aşa că nu mă mai aştept să se întâmple ceva, fie şi dacă ieşim în stradă. Dar bine, răzmeriţa publică este ultima redută în care omul modern se încăpăţânează să creadă, fără să-şi dea seama că democraţia (în întregul său) a eşuat lamentabil. Până şi-n Siria, n-a contat că de mai bine de un an de zile sunt masacraţi protestatarii, iar regimul tot nu pleacă de la putere. Se întâmplă în sfârşit ceva (sper…), abia după ce mai marii planetei hotărăsc aşa… În fine…să nu deviem de la subiect.
În ce priveşte România, ar trebui să cred că cinci mii de oameni ieşiţi în stradă sunt în stare să schimbe ceva? Păi doar dacă ne uităm la ultimul eveniment care a adunat mulţi oameni în stradă – concertul Roger Waters, ne dăm seama că nu există comparaţie între entertaining şi…morile de vânt… La acel concert au fost cel puţin 50.000 de oameni, adică de zece ori mai mulţi decât postacii de Facebook, care au părăsit temporar internetul, pentru a merge în stradă.
Save Rosia MontanaPrintre multele manifeste şi îndemnuri apărute şi propagate în online, se numără şi preferata mea, o ilustrată care printre altele, titrează cu litere de-o şchioapă -Salvaţi Roşia Montană! Iar eu stau şi mă întreb -Oare chiar trebuie să salvăm Roşia Montană, dacă oamenii de acolo nu vor? 😀 Există salvarea de la ceva…orice, dacă victima nu-şi doreşte asta? Îi salvăm pe cei de acolo cu forţa?
Eu nu-s nici militant pentru proiectul respectiv, nici anti. Aş spune că mi se rupe, dar nici măcar la figurat nu vreau să glumesc cu aşa ceva. :mrgreen: Aştept însă cu ardoare să văd dacă cetăţenii din judeţul Alba se vor opune investiţiei respective. Pentru că dacă şi-o doresc, mi s-ar părea de căcat să existe un protest general în celelalte 40 de judeţe din ţară, pentru a opri acea investiţie. Nu avem de unde să ştim noi care sunt condiţiile traiului de acolo. Cei care protestează în online, sau în stradă, resimt din plin un aer Don Quijotico-Robin Hood-ian, un fel de reminiscenţe V for Vendetta, pe care le pun în practică într-un mod eronat, câtă vreme ei au casele lor, familiile lor, viaţa lor, veniturile/cheltuielile lor, total diferite faţă de ceea ce trăiesc oamenii din acea zonă. Şi atunci, dacă oamenii de acolo nu se opun investiţiei, cu de la cine putere venim noi să ne opunem?
Ştiu… Mulţi spun că: 1) sunt mai multe metale rare decât aur; 2) cianurile vor distruge mediul înconjurător; 3) statul roman va pierde mai mult decât va câştiga. Păi hai să le luăm pe rând.
Rosia Montana everywhere1) şi 3) necesită un răspuns cumulat. Şi ce dacă sunt mai multe metale rare decât aur? Statul roman a reuşit să facă ceva în ultimii 23 de ani? Adică, s-ar presupune că ar trebui să lăsăm minereul respectiv în pământ, pentru a aştepta…ce anume?! Noi nu suntem în stare să-l extragem. Sau mai bine zis, suntem în stare să-l extragem, aşa cum am fost în stare să facem miile de kilometri de autostrăzi din ultimii 23 de ani. 😀 Aşa că dacă nu-l extrag unii care se pricep, acum, sau în viitorul apropiat, poate va mai trebui să aşteptăm 50-100 de ani (cel puţin), pentru ca România să fie un stat în sfârşit capabil (să sperăm…) de a extrage în bune condiţii acele minereuri. Mai mult decât atât, chiar dacă am fi în stare de un asemenea proiect, sunt convins până la ultima celulă, că noi am fura mai mult decât o vor face RMGC. 😆 Redevenţa din câte am înţeles, este de 6%. Am convingerea că exploatatorii vor face nevăzute metalele rare. Aşa şi?! După cum văd eu situaţia avem de ales între a rămâne cu minereurile în pământ, sau a avea multe locuri de muncă, ceva infrastructură făcută în acea zonă, ceva bani în plus la buget, dar pierdem metalele rare.
V for Vendetta cover2) Ar trebui să cred că pe teritoriul unui stat membru UE şi NATO, unde există cele mai drastice şi până la sânge aplicate norme de mediu, unde se pune accent pe eco şi verde, va fi permisă formarea unui dezastru ecologic? Pfff… Am purtat discuţii pe Facebook, în cadrul cărora existau comparaţii între ceea ce va fi la Roşia Montană şi Cernobâl, lumea imaginându-şi deşeuri radioactive. Doamne Sfinte! 😮 Sunt conştient că n-o să fie Raiul pe pământ acolo, dar nici Hiroshima+Nagasaki=love…
Nu-mi fac iluzii în legătură cu acea exploatare. Proiectul va fi derulat, va exista ceva poluare (nu de amploarea celei speculate de către analiştii de Facebook), vor exista investiţii, statul roman va câştiga ceva (adică noi oricum nu vom vedea nimic din banii ăia :lol:), vor fi creeate câteva locuri de muncă, vor fi furate metalele rare, dar overall, acea zonă va avea de câştigat, fie şi măcar la nivel de imagine europeană, iar oamenii de acolo vor trăi (probabil) ceva mai bine. Dacă ei nu consideră că aşa vor sta lucrurile, atunci ei singuri vor protesta. Nu mi se pare oportună salvarea cu forţa, câtă vreme nu-i viol dacă victima nu spune –Nu!, ci tace din gură. 😉 Iar în cazul de faţă oamenii din judeţul Alba nu spun nimic. Ceea ce înseamnă că, aidoma unei maşini ajunsă într-o intersecţie, care nu semnalizează, deci se prezuma că îşi continuă drumul înainte…şi ei doresc începerea lucrărilor respective, câtă vreme nu au nimic de obiectat. Lipsa lor de reacţie într-o asemenea situaţie, înseamnă acceptarea tacită a proiectului respectiv.
The wall - lolŞtiu că asta dă peste cap P.R.-ul agresiv şi plin de manipulare al celor care-şi dezgolesc piepturile în faţa nedreptăţilor, mai ceva ca tinerii chinezi în piaţa Tien an Men. Ştiu că există o acumulare de energie în societate, care caută supape în astfel de…revoluţii ale neexprimaţilor. Ştiu că la final de vară merge brici nişte opoziţie pe bază de mimetism, fără argumente şi fără logică, doar pentru că dă bine acum după ce nea’ Waters a mai dărâmat un zid. 😉 Ştiu că măştile V for Vendetta stăteau de multă vreme la naftalină şi aşteptau să fie reactivate pe post de profile pictures… 😉 Dar mai ştiu şi că proiectul va merge înainte. De ce? Păi pentru că întotdeauna, indiferent de regimul politic, sau dorinţa maselor, fără nicio excepţie, money talks and bullshit walks

  1. elly weiss
    18 September 2013 at 21:18

    Am inceput sa citesc azi-noapte dar eram epuizata. Obosita adica. Am citit cam jumatate si am continuat azi 🙂 N-a fost asa de lung articolul. Cred ca ti-ai iesit din mana 😉 🙂 Glumesc.
    Tu stii ca in aceasta privinta, adica relativ la Rosia Montana, sunt de aceeasi parere. Cred ca analiza e destul de buna mai ales ca o faci tu, ca persoana particulara, care n-are nicio legatura si niciun parti-prís cu nimeni. Deci oricum esti cu muuuuult mai credibil decat orice jurnalist care are si raspunde unor interese.
    Din partea mea, poate sa fie ce-o fi. Chiar nu cred ca am terminat cu tot ecosistemul Romaniei din cauza exploatarii de acolo. Iar toate manifestarile astea cu mii de oameni…sa fim seriosi! S-au taiat salarii, s-au desfiintat mii de locuri de munca, s-au furat milioane de voturi si alte si alte chestii nasoale s-au mai intamplat in Romania in ultimii ani si nimeni n-a zis nici “pas”. Convingerea mea e ca ceva sta in spatele lor. Cineva are niste mari interese in niste directii pe care le banuim multi dintre noi.
    Si, ca la orice subiect sensibil, nimeni n-are curaj sa comenteze nimic. Lasitatea asta ma dezgusta. Dar stii cum? In plus, si asta (lipsa de reactie) e o dovada indirecta a faptului ca acolo, in piata, totul e o regie si nu una ieftina, din pacate…
    Poate ar fi bine sa desfiintezi nenorocitul ala de buton. La butonul “like” ma refer, desigur.

    • qatalin
      19 September 2013 at 6:33

      Am început să citesc azi-noapte dar eram epuizată. Obosită adică. Ştii că m-a uns la suflet un asemenea început, nu? 😆 😉 Doamne, ce minte perversă am… 😛 Şi nici de-al naibii nu vreau s-o…repar… În fine…
      Nu neapărat mi-am ieşit din mână, dar…e scris pe 7. Între timp ştii doar că am spamat Facebook-ul. I-am ţinut pe săracii bidonaţi iPhone-işti într-un foc continuu. 😀 Ce să fac?!… Mă lăfăi şi eu într-o perpetuă jubilaţie, când constat că am dreptate…aşa că cedez uşor micilor meschinării… :mrgreen:
      Ştiu Eli. Pe lângă tot ce ai menţionat tu aici, plus multe alte lucruri spuse şi de mine în ultimele două săptămâni pe Facebook, aş mai adăuga şi multiplele probleme ecologice cu care se confruntă România de peste 10 ani: defrişările, dezastrul din Delta Dunării, poluarea râurilor, fostele fabrici comuniste etc. Pe nimeni n-a durut în fund de vreo porblemă ecologică până acum, dar sar cu toţii la gâtlejul unei probleme încă inexistentă, tratând cu total dezinteres colosalele probleme deja existente.
      După cum am mai spus, generaţia Vama Veche/Tudor Chirilă a descoperit (sau…le-a fost descoperit ;)) gustul protestului şi e pe cale să se înfrupte din prima lor deziluzie socială. Şi cu toate că ar trebui să mă simt solidar cu ei şi să-i întâmpin cu braţele deschise în partea baricadei în care mă aflu deja (cea a resemnării şi a pierderii simţului civic), mă încearcă totuşi o jubilaţie sinceră, când văd cu cât dispreţ au tratat ei opiniile contrare, cât de virulenţi au fost şi cât de grosolan manipulaţi…vizibil din avion. Caz în care spun un sincer -Asta e!…tough luck, guys! şi le râd cinic în faţă.
      Proiectul se va face, sau nu…prea puţin mă interesează. Ceea ce contează este dispreţul lor pentru opinia oamenilor dintr-un Judeţ întreg şi faţă de restul celor care nu le-au împărtăşit părerile, plus incapacitatea de a-şi da seama că au fost scoşi cu arcanu la bidoneală. 😉 Dar după cum am mai spus, veniţi de curând după ce au borât prin nisipul din Vamă, sau făcut grătare prin munţi, le-a fost mai greu să miroasă momeala pe care au înfulecat-o fără să vadă acul…
      Ştiu ce vrei să spui cu butonul de like. 🙂 Dar crede-mă că nu este o oglindă a interesului real. Traficul pe acest subiect întrece cu mult vizibilitatea aprobării sale. Şi cu toate astea…vorba ta…puţine gânduri. Adică…zero. 😛 Nu că l-aş neglija pe al tău, dar pe tine te consider din oficiu ca fiind posesoarea unei perechi mari de testicole, mai mari decât ale multor bărbaţi chiar…aşa că şi dacă n-ai fi comentat, ştiam că nu te strâng chiloţii când vine vorba despre subiecte de acest gen. 😉

      • elly weiss
        23 September 2013 at 1:19

        Am crezut ca n-ai sa raspunzi…imediat atunci nu se intamplase.
        Doar despre butonul “like” vreau sa vorbesc. Nu ma refeream ca el inseamna vreun interes si ca imi pare rau ca nu apar mai multe like-uri. Din contra, doar ii ajuta pe unii sa mascheze, sa simuleze un interes pe care nu-l au. Oamenii care citesc cu adevarat un articol nu cauta niciodata butonul ala nefericit..Crede-ma. Eu nu-l caut niciodata pe un blog fiind. E bun doar pe FB, la cate o poza sau la ce se mai posteaza. La diverse adica. 😉

        • qatalin
          23 September 2013 at 2:12

          Întotdeauna răspund. Poate doar eram sub influenţa băuturilor alcoolice şi de-aia am întârziat.
          Ştiu la ce te-ai referit când ai vorbit de like. Totuşi eu îl văd puţin diferit. Nu mi se pare o scăpare prin care unele persoane evită subiectul sau se prefac că au citit ceva, ci o modalitate de a-ţi exprima aprobarea în legătură cu un lucru faţă de care nu prea ai chef să te exprimi şi în scris. Înţeleg problema ridicată de tine, dar sunt convins că sunt şi oameni care doresc să nu spună nimic, dar care în acelaşi timp vor să-ţi dea un fel de confirmare de tip -Bravo! Way to go! Keep up the good work! Don’t forget to write!… Şi eu l-am folosit şi o să-l mai folosesc. 😳
          Ştiu…în situaţia unor articole de interes colectiv, mai ales când o ţară întreagă a sărit de cur în sus, ar fi plăcut să iscăm şi polemici pe baza unor asemenea subiecte, but…who am I to judge, when I’m lazy as fuck?! 😆

  1. 21 September 2013 at 19:59

What's on your mind?

